h1

Warbreaker

május 28, 2009

Már nem kell sokat aludni, és megjelenik Brandon Sanderson Warbreaker című regénye. Azon túl, hogy mindenképpen megveszem, mert Sanderson jól ír és mert úgy ontja magából a jól felépített világokat, mint ahogy én szeretném, ha lenne ehhez tehetségem, van egy relevánsabb apropója is annak, miért jutott az eszembe: ez volt az a regénye, amelynek készülését végig lehetett követni a neten. Szó szerint. Nem csak munkablogként, mint ahogy itt, hanem magát a szöveget is olvasni lehetett – és lehet még most is –, ahogy elkészült, az átírásokkal, szerkesztésekkel egyetemben.

Warbreaker

Sanderson maga is bevallotta, hogy többen hülyének nézték ezért: egyrészt mert ki fogja megvenni a regényt, ha az lényegében letölthető a netről, másrészt mert ő is tartott attól, hogy az olvasók látni fogják, hogy nem tökéletes, amit első körben a papírra (képernyőre) vet. Végül győzött az a hite, hogy ezáltal többen fogják megismerni a könyvét és végül többen is veszik meg – vagy ha nem is épp ezt, hát a többit.

Cory Doctorow ültette el a bogarat a fejében: szerinte az író legnagyobb kihívása az ismeretlenség legyőzése. Sanderson úgy okoskodott, ha az író jól ír, az emberek el szeretnék olvasni a műveit és meg is veszik azokat.  Az olvasók szeretik birtokolni a könyveket, sőt, kifejezetten azért is megvehetik azokat, hogy támogassák az írót abban, hogy még több könyvet írjon.

Megírta hát a könyvet, feltette a netre, ott van, el lehet olvasni. (Én nem tettem, mert utálok képernyőn olvasni.) Íróknak külön érdekes a folyamat, ahogyan verzióról verzióra változott a szöveg. Ha pedig tetszett, meg lehet vásárolni.

Én erre buzdítok mindenkit, hogy Sanderson legközelebb is kifizetődőnek találja a regény ingyenes elérhetőségét biztosítani.

***

És ha már elektronikus könyv és az ismeretlenség leküzdése, hadd hívjam fel a figyelmet arra, hogy első regényem, a Város két fül között ingyen elolvasható pdf változatban. (Érdeklődő, de a regényre beruházni nem kívánó ismerősöket szintén el lehet irányítani az elektronikus változat felé.) Ha pedig tetszik, egész sok könyvesboltban kapható még.

***

Szerintetek leküzdhető így az ismeretlenség? Szerezhető ezzel több olvasó? Növeli a hozzáférhetőség a könyv eladásait? Ti megvennétek a regényt, ha elolvashatjátok ingyen is?

Szavazásnál kérlek benneteket, legyetek kíméletlenül őszinték, ne udvariasak. Köszönöm!

(A szavazást meg frissíteni kellett, mert redundáns volt, mint ahogy arra Jud rávilágított.)

5 hozzászólás

  1. Olyan nincs, hogy Igen (ha tetszik nélkül)? 🙂

    Az utolsó négy kérdésre meg tudod a válaszomat, hamarost részletesebben is kifejtem. 😉


  2. Mondjuk Sanderson érdekes, mert nemrég fejeztem be a Ködszerzetet, és amellett, hogy tetszett, van egy érdekes tulajdonsága, ami valamelyest érinti a korább említetteket: nevezetesen, hogy szerintem a főszereplők meglehetősen Mary Sue és Gary Stu karakterek. Viszont! Sanderson olyan jól írja meg őket, hogy ez nem zavaró, bár örülnék, ha ilyen téren Sanderson kicsit merészebb lenne…
    Pl. Kelsiert itt-ott árnyalja, már ami a célja nemes mivoltát illeti (ezt elsősorban a naplóval), de attól még ő egy nagyon is sztereotip pozitív hős, aki mindig mosolyog, kiegyensúlyozott, bölcsességgel látja el tanítványát, afféle apafigura a számára, még különös ismertető jegyei is vannak, ami hihetetlen mivoltát bizonyítja.
    Persze azt is meg kell jegyezni, hogy az ott leírt “Mary Sue-t is jól meg lehet írni” kijelentésre Sanderson kiváló példa, ahogy azt is, hogy stílus és világalkotás/bemutatás terén tényleg egy zseni.
    Mindegy, a Warbraker már 3.5-től fent figyelt a gépemen – azóta történt pár frissítés -, és persze hogy meg fogom azt is venni, meg az idén megjelenő Well of Ascension-t.
    (OFF: érdekes, hogy a ködszerzeteket több helyen is a jedikhez hasonlították, holott a közös annyi, hogy mindkét “hivatás” a wuxia filmekből merít)
    Ami a “Ti megvennétek a regényt, ha elolvashatjátok ingyen is?” kérdést illeti: én igennel szavaztam, ahogy én levadászom azokat a regényeket is, melyeket ismerőseimtől kaptam kölcsön, és jók. Az Időgép és a Mennydörgő Robaj is fent van a neten – vagy legalábbis fent volt -, de ettől még megvolt bennem a kényszer, hogy ezt vegyem meg könyvben. Miért? Mert jók voltak.


  3. Én is megvenném, illetve ami azt illeti most fogom megvenni majd a Város két fül közöttet, mert letöltöttem, és nagyon jó, bár nem olvastam el csak az első két-három fejezetét (még), mert kifolyna a szemem, ez az egyik oka annak, hogy megveszem, meg mert jó, és szerintem sokkal jobb egy könyvet olvasni, amit az ember kényelmesen a kezébe vehet, és mehet vele akárhová, kicsit egyszerűbb, mintha a számítógépemet akarnám elcipelni 🙂
    Az ismeretlenség nem tudom, hogy mennyire küzdhető le ezzel, mert neten se biztos, hogy mindenki megtalálja, ha megtalálják, akkor viszont szerezhető több olvasó, szerintem. Viszont abban, hogy ez a könyv eladásait is növeli-e abban nem vagyok biztos, mivel lehet, hogy vannak olyanok akik ennek ellenére megveszik, de szerintem sokkal kevesebben, mint azok akik nem, viszont minnél többen ismerik annál valószínűbb, hogy még több ember fogja ismerni, mert mondjuk valaki mégis megveszi a könyvet, utána ül a buszon és azt olvassa, és aztán azt meglátja valaki más, felkelti az érdeklődését a könyv címe (bár persze az is lehet, hogy csak én vagyok ilyen), megveszi, és így tovább, szóval nem tudnék erre biztosan felelni, bár talán igen.


  4. Sanderson a Warbreakerről: http://www.youtube.com/watch?v=ZirB7jggKtg


  5. […] már írtam az ingyenes e-könyvekről, és becsületkasszát is felállítottam, de hadd mondjak most is pár […]



Vélemény, hozzászólás?

